Onze voorronde voor de Schaak-off bleek een groot succes! Twintig deelnemers maar liefst, waarvan ongeveer de helft geen lid zijn van de club. Vijf groepen van vier, dus, en vijf groepswinnaars die door mogen naar de regionale ronde. Ze hadden daar ook alle vijf wel zin in. Waar die ronde precies gehouden wordt, en wanneer, dat horen we nog van de bond. In ieder geval valt het ergens tussen 5 en 27 november, en krijgen de deelnemers een week van te voren bericht. Mocht je ook dan je groep winnen, dan is de landelijke finale op zaterdag 3 december van 13:00-17:30, locatie wordt nog bekend gemaakt.

Wie zijn dan die vijf groepswinnaars? Lesley Turpijn, geen clublid maar dus wel terecht afgevaardigde, won zijn groep door alle 3 wedstrijden te winnen. Het zelfde deden Han Jona Verbaan, pas een week bij de club en nu al een om rekening mee te houden; en Roel Boeve, die ook intern gevaarlijk is. Reinier Ros won twee partijen, en won daarmee, vanwege het onderlinge resultaat, de groep net boven Joseb Verbaan (jongere broer van). Klaas de Boer won op het nippertje, op een snelschaak-technicaliteit, maar wel degelijk, ook met twee partijen de laatste groep. Gefeliciteerd, heren, en zet hem op de volgende ronde!

Ook in de individuele partijen gebeurden er verscheidene interessante dingen. Er waren zo veel partijen en het ging zo snel dat ik niet zo veel heb kunnen opschrijven als meestal, maar hier wat highlights. In de eerste ronde speelden Dick en Jacob (geen lid, wel ooit kampioen van Zwolle geweest, dus niet de minste) de enige remise van de hele avond. Kris wist beide torens aan een loper te prikken en kwam er zo een voor. Nico verloor een loper maar wist toch mat te zetten. Joseb gaf een fraai toren-en-pion-mat aan de zijlijn. In de tweede ronde liet Nico dan weer zijn dame vangen, terwijl het bord nog vol stond. Meep verloor zoals hij vorige week won: zijn tegenstander had twee doorlopende pionnen en de koning kon ze niet beiden houden. Lesley pikte een paard van Sven, Jacob een loper van Matthijs. Johan mocht eigenlijk gewoon over Roy heen lopen - zo ken ik Roy toch niet. In de derde ronde kon Sven met een paardvork een toren winnen, maar Dennis kreeg (daardoor?) de kans zijn koning over het halve bord te jagen. Sven ging bijna mat, maar dat paard kwam weer uit de hoek om de redding te brengen en toen stond hij gewoon een toren voor. Johan overzag een gevaarlijke dame-inval met schaak, waaraan hij niet alleen een loper verloor maar ook geen goede voortgang meer had. Lesley gebruikte een kleine materiaalwinst om aan te vallen en nog meer hout te eten. Guido wist een dame te vangen. Dit keer liet Jan een toren skeweren. Alle groepen waren bijna tot het laatst nog spannend.

Twee van de gast-spelers hebben al aangegeven misschien lid te willen worden en in ieder geval de komende week mee te willen spelen. Welkom, Nico en Jacob! En voor de rest: zullen we dit volgend jaar maar weer doen?