Meep, onlangs in het zonnetje gezet wegens zijn 65-jarig lidmaatschap van de club, stuurde een paar herinneringen door aan al die jaren achter de geblokte borden:

In 1957 kwam ik samen met mijn buurman Cees Zee op de schaakclub Emmeloord. We schaakte in een barak DK6, waar nu het Musisch Centrum staat. Zonder klok en geen partij werd afgebrokens, wat soms nachtwerk werd. De beheerder ging om 24.00 uur naar huis: "Trek de deur maar dicht als de laatste vertrekt. Ik ga naar bed."

De volgende morgen was het weer vroeg opstaan want de koeien moesten worden gemolken, maar dat had je voor je hobby over. We waren aangesloten bij de OSBO met tientallen: met z'n tienen in het VW-busje van een lid. Nadat we kampioen waren geworden moesten promotie-wedstrijden gespeeld worden voor doorgang naar de 3e klasse van de KNSB. De eerste was tegen Groningen. Met 4 man in de Porsche van Pieter Faber met grote snelheid op zaterdag naar Groningen. Ik, als invaller aan bord 3, speelde remise maar de wedstrijd werd verloren. De tweede was in Leiden waarvoor maar 5 spelers beschikbaar waren - dit was het einde. We zijn toen als club over gestapt naar de FSB: van St. Jacobiparochie tot Dokkum, ja de meeste clubs in Friesland heb ik bezocht voor een potje schaak. Na al die jaren heb ik me terug getrokken voor de wedstrijden in de FSB. Nu in het buurthuis mis ik wel de gezelligheid na afloop die er in het kerkgebouw wel was. Zo is het steeds wat inleveren maar toch blijven gaan.