In de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen in de promotieklasse klopte het eerste de mannen van Schaakwoude, dit jaar gedegradeerd uit de derde klasse, met duidelijke cijfers: 5,5 - 2,5. Man of the match was zonder twijfel Rob Kamminga die zijn tegenstander Gert Jan Rauw (toch een 150 punten hoger ingeschat) met een ferme koningsaanval van het bord blies. Vooral het beslissende Pe5! was van een bijzondere schoonheid (zie de partijnotatie hierna).
Minder verging het Henk Valkema aan bord 2. Toegegeven, hij stond misschien iets minder, maar toen hij verzuimde tijdig Tab8 te doen kon zijn tegenstander met een klein maar fijn pionnetje doorlopen. Timo Koffeman had aan bord 3 de hele partij een overwicht dat een pion opleverde en tenslotte ook de winst. Aan bord 4 duwde en trok Jacob de Jong een avond lang om zich tenslotte in opperste tijdnood te verslikken. Hij trok terug met Df8 waar Db5! wellicht nog kans op redding had geboden.
Ook al zo'n soort partij speelde Johan ten Napel aan bord 5. Zijn tegenstrever Wietse de Jong pareerde een uitval met de dame naar zijn koningsvleugel bekwaam. Ook op de b-lijn kwam Johan er niet door en hij leek het nog even benauwd te krijgen toen juist Wietse met zijn dame op de koningsvleugel kwam kijken. Johan vond net op tijd de ideale plek voor zijn paard (f6!), waarna de vrede werd getekend.
Aan bord 6 zal Tiemen de Jong zich verbaasd hebben over de passiiviteit van zijn opponent die de witte stukken uitsluitend benutte om zich achter te verschuilen. Tiemen rukte over een breed front op en sloeg een bres in de witte verdediging die niet meer te repareren viel.
Frank Hoogenboom mocht aan bord 7 niet mopperen dat zijn tegenstander meermalen verzuimde met c7-c6 de kracht van zijn koningsloper in te dammen, maar in plaats daarvan met de lange rokade zijn damevleugel meende te moeten beschermen. Daardoor kon hij verbazend snel met zijn e- en f-pion oprukken en het ongelukkige paard van zijn opponent veroveren.
De tegenstander van Nico Lemsom had niet alleen grote moeite met diens Marshall-gambiet, maar had ook fysieke problemen. Misschien kwam het daardoor dat hij zich al vroeg vergaloppeerde en de vlag moest strijken.
In ieder geval was het goed toeven in het gebouw van de ijsclub waar je staande aan de hoge bartafels prettig nog even wat kon analyseren. Dankzij de tomtom kwam het ondanks de dichte mist met de terugweg nog goed waarbij vermeld zij dat tomtom ons op de heenweg regelmatig in verwarring bracht door links aan te geven waar het rechts moest zijn. Wellicht hield het ons scherp...
Al met al een goede start voor Emmeloord die hopelijk een vervolg krijgt in de komende thuiswedstrijden tegen Heerenveen (3 december) en Drachten (10 december).

Schaakwoude - Emmeloord                            2½-5½
Promotieklasse FSB, 23 november 2012