Sneek - De Emmeloordse schakers hebben hun 4e wedstrijd gelijkgespeeld. Tegen het tweede team van schaakclub Sneek werd het een benauwde 4-4. Kamminga meende dat zijn vrijpion wel een stuk waard was. Hij kwam bedrogen uit, maar wist dankzij een rooftocht langs de vijandelijke pionnen nog remise te bereiken. Koffeman kwam in een ingewikkeld eindspel van paarden en torens net wat tijd en een tempo te kort en verloor. Frank Hoogenboom kreeg de winst in de schoot geworpen toen zijn opponent in gewonnen stelling een matcombinatie van de Emmeloorder over het hoofd zag.

Als zwart (Selwin Keuning) vanuit bovenstaand diagram na 32. Te6 gewoon eerst Tg5 had gedaan, zou er voor hem weinig meer loos geweest zijn. Zwart deed echter 32. .. Th5?? waarna het direct uit was door 33. Txg6+ Kf7 (hxg6 Dxg6 mat) 34. De6 mat. Na 32. .. Tg5 moet wit wel 33. De2 spelen waarna zwart alsnog 33. .. Th5 kan doen. Aanvankelijk dacht ik dat ik dan alleen dan nog 34. g4 kan proberen, waarna geen enkele computer zal me een kans meer geven na 34. .. Th2. Diezelfde computer zal er wellicht geen moeite mee hebben in plaats van het aardse g4 koelbloedig gewoon weer 34. Dg4! te doen. De vraag is of zwart dan kan winnen. Voor de hand ligt 34. .. Lh2+ met als vervolg bijvoorbeeld Kh1, Le5+, Kg1, Lxd4+ (vooral niet Th4??, wederom wegens Txg6+), cxd4, Th4, Dd1. Zwart kan ook op zoek gaan naar een toreneindspel door na Lh2+, Kh1, Le5+, Kg1, Dh4 te doen. De zwakte van zijn pionnen op de damevleugel maakt dat weinig aantrekkelijk na Dxh4, Txh4, Td1. Allemaal geen varianten om in lichte tijdnood te berekenen, dus een ongeluk zat in een klein hoekje.

De geroutineerde tegenstander van Ten Napel manoeuvreerde in een open eindspel net iets handiger met verlies voor de Urker als gevolg. Valkema speelde zijn aloude aanvalsspel. Hij slaagde erin een loper van de Sneker in de hoek op te sluiten waarmee hij de winst veiligstelde. Lemsoms aanval leek net iets eerder te komen dan die van zijn opponent.

Uit de diagramstelling deed hij tegen Wytse Wiersma 37. .. Th1+ 38. Kg3 Dg6+ 39. Kf3 Dh5+ 40. Kg3 waarna tot remise wegens zetherhaling werd besloten! Driftig analyseren met meerdere omstanders leverde merkwaardig genoeg niet het voor de hand liggende idee op om direct te winnen met 40. .. Lf6 waarna wit weerloos is tegen de dreiging Lh4 mat. Eerlijk als hij is meldde Nico later in de avond dat hij zijn team tekort zou hebben gedaan.

Jacob de Jong remiseerde correct in een dubbeltoreneindspel. Jelle Kaptijn kreeg een schijnoffer van de dame te verduren. Hij redde zich met remise in een eindspel van een toren tegen twee lichte stukken. Ondanks het gelijkspel blijven we koploper in de promotieklasse.