Schaakclub Emmeloord organiseerde op maandag 17 april een simultaanseance in het kader van het evenement Beat the Masters van de KNSB. Clubkampioen Timo Koffeman en aanstaand kampioen Klaas de Boer namen het op tegen een dertigtal tegenstanders., een respectabel aantal Daar waren niet alleen clubleden maar ook een aantal gasten van buiten de club bij.
Timo toonde zich een ervaren simultaanspeler. Een blunder tegen Klaas van Meijeren leverde hem zijn enige nederlaag van de avond op, maar voor de rest stond hij slechts enkele remises af.
Klaas stond voor het eerst tegenover zoveel tegenstanders en had het daar niet makkelijk mee. Uiteindelijk wist hij de 50% niet te halen. Niet getreurd, alles moet de eerste keer zijn, en ik vertrouw erop dat hij het vak in de toekomst wel onder de knie zal krijgen.
Aan het slot van de lange avond (rond middernacht waren de laatste partijen pas klaar) besloten we in samenspraak met de simultaangevers dat we Klaas van Meijeren en de jonge Elise Knobbe, beide winnaars van hun partijen, zullen afvaardigen naar de landelijke simultaan van de KNSB op 31 mei in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Ze mogen beiden een tweede speler van hun keuze meenemen. Gefeliciteerd allebei!

Frank Hoogenboom