Het jeugdschaaktoernooi dat Schaakclub Emmeloord en het Zuyderzee Lyceum op 27 januari organiseerden, bleek een succes. In de „Arena” van het Zuyderzee Lyceum speelden 10 kinderen van een variatie aan leeftijden een toernooitje. Met familie die toekeek en in- en uitliep was het goed gezellig. Het hielp ook dat er elke keer iemand oneven was, en dat zij tijdens de ronde met de aanwezigen gingen vluggeren.

Vanaf 09.30 werden er ronde's van 20 minuten per persoon gespeeld, maar al gauw bleek dat niet iedereen de hele tijd nodig had. We liepen halverwege de dag redelijk voor op het schema. Er was al een middagpauze ingepland – voor koffie, thee en chocolademelk had het Zuyderzee gezorgd, iedereen had brood mee, en namens de Schaakclub werd er ontbijtkoek rondgedeeld – maar we hadden dus ook nog tijd voor een klein simultaan. Alle tafels op een rijtje, wie mee wil doen erachter inclusief een paar ouders, en drie clubspelers die rond en door elkaar heen liepen om dan bij de een, dan bij de ander een zet te doen. Zo wordt het wel vrolijk chaotisch, vooral als de volgende simultaangever niet doorheeft wat de vorige met zijn zet van plan was...

Na de pauze ging het toernooi weer verder. Vanwege het toch vrij grote leeftijdsverschil hadden we de spelers in twee groepen ingedeeld. De jongere groep was, met minder spelers maar ook vaak sneller zetten, eerder klaar. Die kregen dus alvast hun trofeeën, en elk een schaak-sleutelhanger als aandenken. Daarna hadden de oudere spelers nog een paar ronden te gaan tot iedereen een gelijk aantal keren oneven was geweest. Het moet wel eerlijk blijven, tenslotte. Ook zij kregen prijzen en een sleutelhanger.

Zoals gezegd, het was gezellig! Hartelijk dank aan Julia de Roo en Klaas van Meijeren voor het organiseren, Klaas de Boer voor het indelen van de competitie, verscheidene clubleden voor de assistentie, en uiteraard ook aan het Zuuyderzee Lyceum voor hun ondersteuning – met name aan hun concierge die op zijn vrije zaterdag langs kwam om de koffie te verzorgen en weer op te ruimen. Volgend jaar weer? Er wordt al over gepraat!

Schaakclub Emmeloord en het Zuyderzee Lyceum organiseren 27 januari 2024 een jeugdschaaktoernooi. Hartelijk welkom!

We beginnen op 27 januari om 9.30 uur in de „Arena” van het Zuyderzee Lyceum aan de Professor Ter Veenstraat 6 te Emmeloord. We zijn om ongeveer 16.00 uur klaar.

Neem alsjeblieft een lunchpakket mee. Chocolademelk wordt door het Zuyderzee Lyceum aangeboden!

Er is plaats voor maximaal 50 deelnemers, dus wacht niet tot het laatste moment om je op te geven! Naast de „Arena” regelen we een plek waar je kan naspelen, of nog een potje kan spelen. Het belooft sowieso spannend te worden! Prijzen: een verrassing!

Ouders – en andere toeschouwers – zijn van harte welkom.

Belangrijk: je bent pas definitief aangemeld als je betaald hebt. 7,50 euro t.n.v. Schaakclub Emmeloord, rekeningnummer NL61 INGB 0005 0749 32 met vermelding van Jeugdschaaktoernooi 27-01-2024. Zorg dat jouw naam erbij staat!

In de tussentijd ben je ook op de maandagavond op de jeugdschaakclub welkom. In Buurthuis De Erven, Amstelland 1 te Emmeloord, van 18.45 uur tot 19.45 uur.

Vragen? Stel ze aan Klaas, tel. 06 - 138 678 18 of Julia, tel. 06 - 5726 5712

(Heb je de folder liever als PDF? Download hem dan hier.)

Elke maandagavond van 18:45 tot 19:45 is er jeugdschaak bij schaakclub Emmeloord.

De lessen worden gegeven aan de hand van de stappenmethode. De leerlingen werken in een boekje vol puzzels om extra voorbereid hun volgende schaakpartij in te gaan.

De methode bestaat uit 6 stappen in totaal. Bij welke stap de leerling begint ligt aan het niveau.

Kom gerust een keertje langs om te kijken of het iets voor je is. Mocht je nog vragen hebben kun je ons bereiken via

http://www.schaakclubemmeloord.nl/index.php/contact of 06 - 41 22 90 82

Meer informatie over de stappenmethode is te vinden op: https://www.stappenmethode.nl/nl/