Op 13 januari organiseerde Schaakclub Rijs weer het Kliffentoernooi. Van Schaakclub Emmeloord deden er 6 spelers mee. En met succes! Timo heeft namelijk het toernooi gewonnen! In de eerste ronde speelde hij remise, maar daarna won hij alles, onder andere van zijn directe concurrent Selwin Keuning. In de B-groep won Nico en in de C-groep won Albert Henk. Naast de genoemde spelers deden ook Johan (ten Napel), Tromp Willem en Louis mee. Al met al dus een hele goede prestatie van onze spelers!

Eenieder wens ik een goed begin van 2024! Dat het een goed jaar mag worden!
Ter gelegenheid van de christelijke feestdag van morgen, 6 januari, componeerde ik onderstaande opgave die ik graag aan jullie laat zien:

Frank Hoogenboom, januari 2024, wit geeft mat in 2 zetten

Voor deze opgave rekken we de regels voor promotie wat op. Je mag tot ieder schaakstuk promoveren, maar uiteraard niet tot pion (want dat is geen promotie). De overige regels blijven hetzelfde, dus ook de regel dat het mat is als een speler niet kan verhinderen dat een tegenstander zijn koning slaat.

Ook dit jaar was de Schaak-off een succes. Het was gezellig – wel wat chaotischer dan vorig jaar, maar we hadden dan ook 28 deelnemers! Zeven volle groepen, dus, en zeven afgevaardigden naar de regionale tussenronde. Ze hebben ook alle zeven aangegeven mee te willen doen, als het allemaal in het school- dan wel werkschema past. Het zijn Yousef Achtar, David Bandstra (die bovendien vorige week ons nieuwste lid is geworden), Jacob Hakvoort, William Verheij, Oscar Delil, Albert Henk van Urk en Johan Smits. Ze zullen de details voor de volgende ronde van de bond horen. Allen veel plezier!

Het bestuur van Schaakclub Emmeloord wenst eenieder mooie kerstdagen en een goed begin van 2023! Onze eerstvolgende clubavond zal zijn op maandag 8 januari. Op 25 december en 1 januari is er dus geen schaken.
Ik keek nog even terug naar eerdere jaarwisselingen en tja, er waren erbij dat we ervoor en erna ook van onze vertrouwde clubavonden verstoken bleven. Wat puzzels voor in de pauze moesten het dan doen. Gelukkig zijn we de coronacrisis te boven gekomen en kunnen we elkaar weer treffen. Het virus is weliswaar niet verdwenen, maar de kans om het op te lopen én er ernstig ziek van te worden is aanmerkelijk omlaag gegaan. Voor een spel als schaken is het een geluk dat de 1,5 m - afstandsregel weer losgelaten kon worden.
Nu kunnen we ons weer verheugen op het komende TataSteel-toernooi waar we de grootmeesters weer live aan het werk kunnen zien en op onze komende wedstrijden intern op de club of extern met onze teams bij andere verenigingen.
Allemaal tot 8 januari!

De Schaak-off was vorig jaar een groot succes - gezellig, en het leverde nieuwe leden op! Daarom doen we dit jaar weer mee, en wel op maandag 25 september. Aan dit toernooitje kan iedereen meedoen die kan schaken: thuisschakers, clubschakers, internetschakers, jong en oud. Opgeven kan via de link https://startmet.schaken.nl/activaties/schaak-off-2023 of door een mailbericht aan het gebruikelijke adres. De avond begint om 19.45 uur. Plaats van handeling is Buurthuis De Erven, Amstelland 2 in Emmeloord. In groepen van 4 spelen de deelnemers 3 partijen Rapidschaak met een speeltempo van 20 minuten per persoon en 5 seconden bonus per zet. De winnaars van de groepen krijgen de kans aan een regionaal vervolgtoernooi deel te nemen. Aan deelname zijn geen kosten verbonden; nodig dus ook buren, zusjes, ouders, wie dan ook uit om mee te komen!