26 September organiseerden wij als club een van de voorwedstrijden voor de schaakoff van de KNSB. Het verslag staat verderop op deze pagina. Over het vervolg, de regionale halve finale en de landelijke finale, bericht Klaas de Boer als volgt:

"Met een kleine delegatie zijn wij voor de halve finale in Leeuwarden geweest in boekenpassage "de rode loper", een klein niche ruimte vol historie, kunst en... schaakgelegenheid.
Het was een klein bescheiden clubje met enkele spelers uit Sneek, Leeuwarden en oorspronkelijk zouden er dus 5 leden vanuit Emmeloord aanwezig zijn. Helaas had Roel Boeve afgezegd op het laatste moment. Van Lesley Turpijn hadden we niets gehoord en hij kwam helaas ook niet opdagen. Misverstand? Dus Reinier, Han Jona en ik (Klaas de Boer) waren wel van de partij.
We werden opgedeeld in twee poules, twee personen per poule zouden zich dus gaan kwalificeren voor de landelijke finales.

Poule 1:
Klaas Abma
Klaas de Boer
Han Jona Verbaan
Rik Moorlag

Poule 2:
Reinier Ros
Jurjen Noorlander
F. Heikamp?
Lesley Turpijn (afwezig)

Helaas wist Reinier zich niet te plaatsen voor de volgende ronde, maar hij streed in zijn laatste potje nog wel om de tweede plek, wat dus recht zou hebben op de volgende ronde. Helaas werd dit een verloren pot, volgend jaar beter en nieuwe kansen?
In Poule 1 gebeurde ook heel veel... Daar waar Klaas Abma superieur bleek te zijn en 2 van de 3 potjes wist te winnen en tegen Han Jona Verbaan remise speelde.
Han Jona Verbaan speelde tegen Rik Moorlag remise en tegen Klaas de Boer eveneens remise.
Klaas de Boer verloor tegen Klaas Abma, won tegen Rik Moorlag en speelde remise tegen Han Jona Verbaan.
Wat er dus in resulteerde dat Han Jona Verbaan en Klaas de Boer nogmaals tegen elkaar moesten om te bepalen wie tweede zou worden en door zou gaan naar de landelijke finales, want Han Jona Verbaan en Klaas de Boer waren namelijk geëindigd met een gelijk aantal punten en onderlinge resultaat was een remise.
Dus een extra ronde tussen Han Jona Verbaan en Klaas de Boer waarbij je zowel een potje met wit speelt en met Zwart (3 minuten +2 seconden per zet). Het eerste potje werd gewonnen door Han Jona Verbaan. Het tweede Potje daarentegen werd gewonnen door Klaas de Boer.
Dus moest een Armageddon-partij de doorslag geven (Wit krijgt 4:30 op de klok, zwart krijgt 4:00 op de klok (30 seconden minder) met als voorwaarde dat zwart automatisch wint bij een remise of winst, kortom: wit moest winnen.
Na loting werd bepaald dat Klaas de Boer mocht spelen met wit. Dit werd een knotsgekke partij waarbij beide spelers stukken weggaven met uiteindelijk een dusdanige materiaal voorsprong voor wit met resulteerde in een geforceerd schaakmat. Dit betekent dus dat in Poule 1, Klaas de Boer tweede is geworden en zich heeft gekwalificeerd voor de landelijke finales."

Klaas dus door naar de landelijke finale van de schaakoff en die was afgelopen zaterdag. Hij verloor al zijn partijen en schreef me daarover: "niet zo gek wanneer je tegenstanders voor je hebt met ratings van 2200+. Ik sprak hen nog even en ze gaven aan KNSB-lid te zijn en mee te spelen in de grotere toernooien. Dus zo'n schande is het niet." Mee eens Klaas! Mooi dat je meedeed, lijkt me een mooie ervaring! Trouwens: ook Reinier en Han Jona: top gespeeld! Dit smaakt naar meer!