Het tweede behaalde een glorieuze overwinning op het Lemster vlaggenschip! In het hol van de leeuw werd het maar liefst 6-2. Een prima revanche voor de smadelijke nederlaag tegen de reserves van Heerenveen in de eerste ronde. Hieronder het verslag van een blije teamleider Mart Bron.

Na de onnodige thuis zeperd tegen Heerenveen van nog geen 2 weken geleden stond op donderdag de derby tegen Lemmer 2 op het programma.
Uit de groep van 10 2e team spelers waren er precies 8 beschikbaar voor de uitwedstrijd.

Tijdens de heenreis werd al gesproken over de angstgegner waar we maar zelden van hadden gewonnen.

Vlak voor tijd was iedereen aanwezig, op bord 1 na. Zowel Nico Lemsom als Frank Frankema kwamen een pietsie later. Voor Nico maakte dat uiteindelijk weinig uit. Na een ongeveer 7 zetten, meende Frank B. Frankema een pion te winnen, om 1 minuut later te zien dat hij zijn dame mocht inleveren:

(commentaar van de witspeler)
1.       d2-d4    – Pg8-f6
2.       Pb1-c3 -  d7-d5
3.       e2-e4   -  d5xe4
4.       f2-f3    -    Lc8-f5
5.       f3xe4   -   Lf5xe4 dit is ongebruikelijk, theorie is 5….. Pxe4  6. Df3- Pd6 7. Lf4 – e6  enz.
6.       Pc3xe4 -  Pf6xe4
7.       Lf1-d3  -  Dd8xd4   Hij zal toch niet…dacht ik nog…. Ik dacht aan 7……Pf6  8. Pf3 en een mooie stelling met het loperpaar.
8.       Ld3 –b5 +

1-0   ofwel 0-1 voor Emmeloord.

Op Bord 8 had Lemmer tactisch Frans v.d.Feen, een sterke speler, gezet.  In een rap tempo werd Gert Boer meegesleept in de stelling, en voor hij het wist was Gert een stuk kwijt. In een hoog tempo werd het vervolgens 1-1.

Op bord 2 Hielden Nuyen en Henk Valkema in een stelling met veel mooie lijnen het uiteindelijk op een remise: 1,5-1,5.

Wat er daarna gebeurde was bijzonder.

Leendert Plat dwong zijn tegenstander om bij diens aanval op de koningstelling een stuk voor 2 pionnen te ruilen. Nadat de kruitdampen waren opgestegen bleek dat stuk voordeel van Plat uiteindelijk op de vrije E lijn tot winst te lijden (zie de rubriek Partijen). 2,5-1,5

Bron kreeg een pion voordeel door een schaak combinatie met beide paarden. Dit voordeel werd daarna langzaam uitgebouwd totdat wit zijn paard weggaf, en opgaf. 3,5-2.5.

Dedden speelde een partij waar tot zet 15 alle stukken op het bord bleven. Maar toe het slagveld begon stond de witte koning van zijn tegenstander zwaar onder druk:  4,5-2.5 en kat in het bakkie!

Peter Weijs leek een lastige partij te spelen met een paard dat in het koningsgambiet werd opgejaagd in de opening. De stelling was complex, maar Peter zette de koning van zijn tegenstander mat midden op het bord! 5,5-1,5

Bakhuijzen heeft de gewoonte om als laatste zijn partij uit te spelen. Ook nu zat hij weer alleen in de slag. Toen hij rondkeek, zat hij ook nu weer alleen.

Een partij die lang alle kanten op kon, maar met een al door het team gewonnen wedstrijd, was uitspelen voor de eigen eer niet meer zijn doel. De 2 laatste kemphanen, kozen voor de remise.

Lemmer-Emmeloord 2   2-6   Historisch?

Mart Bron